tisdag 12 juli 2011

SKLs Positionspapper – Patient och brukarmedverkan

Sveriges Kommuner och Landsting drivet projektet Kunskap till praktik, som gör ett gott arbete för att stärka brukarmedverkan. Hemsidan innehåller en del intressant material bland annat: Positionspapper – Patient och brukarmedverkan, SKL 2010. Nedan har jag saxat några avsnitt ur publikationen och markerat en del passager.

Samhällsutvecklingen har de senaste åren inneburit att nya synsätt på patienternas/brukarnas ställning och roll vuxit fram. Sveriges Kommuner och Landsting bejakar en sådan utveckling och antar i detta positionspapper ett principiellt ställningstagande som innebär att den traditionella synen på patienten/brukaren som ”mottagare” av hälso- och sjukvård och socialtjänst behöver ersättas med ett förhållningssätt där patienten och brukaren också innehar rollen som medskapare.
Omslagets baksida
Detta positionspapper redovisar Sveriges Kommuner och Landstings syn på patient- och brukarmedverkan i hälso- och sjukvård och socialtjänst. Positionspapperet antogs av förbundets styrelse den 20 augusti 2010. Det utgör underlag för förbundets förtroendevalda och tjänstemän i det interna arbetet såväl som i kontakter med andra aktörer. Det kan även utgöra ett stöd till medlemmarna i deras arbete.
s. 1

Många av dagens välinformerade och välutbildade medborgare vill ha ökade valmöjligheter och vara med och påverka utformningen av de tjänster de ska ta del av. Samtidigt läggs ett allt större fokus på vad välfärdstjänsterna faktiskt ger för resultat för den enskilde och vilken kvalitet välfärdstjänsterna har haft. Detta sätter konkret patientens/brukarens situation och upplevelse i centrum.
s. 4

Patient och brukarmedverkan i planerings-, genomförande- och uppföljningsfas ökar kvaliteten och effektivitet i vid bemärkelse. Patient- och brukarmedverkan leder också till att välfärdstjänsterna får en större individuell anpassning och att ansvarstagande och engagemang från patienten/brukarens sida stimuleras.
s. 3

Att patienter/brukare är medskapare handlar inte bara om att de medverkar i sin egen process eller utveckling av verksamheter. Det kan också innebära att vissa välfärdstjänster, med stöd från hälso- och sjukvård/socialtjänst rent praktiskt kan utföras av patienter/brukare själva.
s. 4

Kvalitetsredovisningar av verksamheter, öppna jämförelser m.m. utgör också viktiga komponenter som även kan utgöra underlag när patienten/brukaren själva väljer välfärdstjänster.
s. 7

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar