torsdag 26 januari 2012

Lyckat seminarium om Beroendefrågor

Brukarnätverket för Beroendefrågor har genomfört en seminariedag med stöd av RFHL Uppsala län, KF Länken Uppsala och ekonomiska resurser från RIM-projektet. 30 deltagere som representerade tretton brukarorganisationer deltog. Gruppdiskussioner fördes kring fyra teman:
1. Beroende = sjukdom?
2. Lyhördhet
3. Hur får vi brukarinflytande
4.  Brukarkraft 


Dessa vaskades fram genom en SWOT-analys som sammanställdes från deltagarnas individuella bedömingar. Seminariet var lyckat och skall ligga till grund för flera sammandragningar i båda nätverken. Hela seminariet finns sammanställt i ett Google-dokument


Här är länkar till dokument som väckte intresse:

Rättighetslistan

3 kommentarer:

  1. Följande kommentar kom in idag per Mail från Ylva

    Hej,
    vill tacka för en mycket givande dokumentation som är minst lika intressant som själva seminariet. Det var spännande att i SWOT-analysen kunna följa varje enskild persons tankegångar genom hela analysen. I många fall kan man ana ett livs våndor och slutsatser. Att 800 kr i ersättning kunde motivera så många ( inklusive mig själv ) att delta och delge dessa erfarenheter är helt enkelt otroligt. Vill man vara kritisk kan man mena att ersättningen för detta var lågt tilltagen men effekten av att " offentliggöra " erfarenhetsmaterial lindras väsentligt av att informationen genom dokumentationen tillgängliggörs för alla inblandade.

    För föreningarna är 800 kr per deltagare för genuin verksamhetsutveckling egentligen ingen utgift utan snarare en smart investering. Dessutom sker det ju underifrån vilket b l a stärker sammanhållning och egenmakt.

    Vill man ta det ett steg längre kan man- till nästa gång- fråga om deltagarna vill skriva e- mail adress vid den individuella swot-analysen. Då kan man lätt se vem man eventuellt skulle vilja kontakta för diskussioner, vänskap e t c.

    Det hade också varit roligt med en lista över deltagande föreningar.

    Kurt har gjort ett bra jobb både med matlagning och dokumentation. I det senare fallet kan jag misstänka att konstnärlig utbildning och katalogisering fallit väl ut.

    Deltagarna hade ju möjlighet till arvodering och jag tycker att man kan upplysa om möjligheten till att få presentkort från uppsala handelsförening vilka gäller i flertalet affärer i Uppsala. Att erhålla presentkort på beloppet innebär att pengarna ej behöver redovisas för försäkringskassan.

    Avslutningsvis så har jag fått många "uppslag" till nya ideer att arbeta vidare med och jag skulle gärna ha velat prata mer med deltagarna om deras reflektioner i SWOT-analysen.

    TACK

    Ylva IFS

    SvaraRadera
    Svar
    1. En god tanke att man kan koppla sin adress till en rad i SWOT-analysens tabell. Det blev möjligt med den fulla utskriften och dess uppställning i rader.

      En variant för framtiden kan vara att deltagarna fyller i raderna i tabellen under själva processen, med eller utan sekreterarstöd vid datorn.

      Det är viktigt att man känner igen sina egna formuleringar och att de är synliga i ett sammanhang.

      Ja, det finns material att jobba med för att göra processen bättre. Men vi kom en bit på väg tycker jag.

      Radera
  2. Tack Ylva
    Håller med om det mesta. Jag gillade också att följa tankarna på "korten".
    Självklart skall vi lägga in alla föreningarna också.
    Iden om mailadresser kan vi fundera på. Jag antar att du menar att var och en avgör själv. Jag hade själv en tanke att en annan gång kan man lägga till vilken förening man tillhör och för övrigt kanske vara anonym för att tydligare kunna utveckla dialogen mellan föreningarna. De hade kanske inte varit så bra denna första gång men kan vara en möjlighet.
    Tyvärr är jag rädd att det kanske inte stämmer att lagarna faktiskt tillåter presentkorten som du föreslår. Man kan fråga på skattemyndigheten. Jag tror ändå att vi kan göra mer för att de som inte har arbete skall få det. Särskilt för att rörelsen verkligen behöver många i allt arbete som väntar. Föreningar kan kanske samla på sig pengar från arvoden tills man vågar anställa någon halvtid på nystartsjobb, ellet med lönebidrag. Och dessa kanske kan arbeta tillsammans och utveckla sina resurser för rörelsen. Kurt brinner för de här tankarna och jag tycker verkligen att det måste diskuteras. Jag tog upp det i RFHL:s förbundstyrelse i lördags och fick positiva reaktioner. Jag hoppas på en debatt på deras hemsida, rfhl.se. På torsdag skall jag nog ta upp det på riks-NSPH.
    Tack igen ylva!
    Hoppas fler vill ta till orda. Om du skickar reaktioner till
    mailen oberoende.info@gmail.com så kan jag lägga in det här också om du skriver det. Annars är det lätt att skaffa konta som blogspot godtar och lägga in kommentaren själv.
    Hej från Staffan

    SvaraRadera